OBAVEZNO PROČITATI!!!
Vijest je postavljena 12.09.2013.

OBAVEZNO PROČITATI!!!

 

ŠTO BISTE TREBALI ZNATI KAO STATISTI, GLUMCI, MODELI

 

U svjetlu nedavnih događanja oko jednog projekta, shvatila sam da vam moram približiti neke činjenice. Zbog toga sam odlučila pokrenuti ovu nazovimo je kolumnu, gdje ću vam ukratko davati savjete o tome što se od vas očekuje i na što trebate paziti ukoliko ste odlučili baviti se ovim poslom.

Prvo ću razjasniti nekoliko osnovnih pojmova:

 

AGENCIJA je, u pravilu, društvo kapitala ili obrt koji su otvoreni za posebnu namjenu, okupljanje i prezentiranje statista, glumaca i modela. Zadatak agencije je da vas pravovremeno obavijesti o audiciji ili projektu na kojem će vas angažirati. Agencija također treba štititi vaše interese i dostojanstvo, te vas informirati o kakvom se poslu radi i što se od vas očekuje. Odabir agencije za koju ćete raditi je vaša osobna stvar, možete raditi i za nekoliko agencija istovremeno, ukoliko to njihova pravila predviđaju. Dobra agencija će vas tretirati gotovo kao člana obitelji, te će postupati s vama na najbolji mogući način. Svaka agencija treba stajati iza vas na svakom projektu, te treba brinuti o vašem angažmanu i honoraru. Kod odabira agencije nemojte nagliti, malo se raspitajte o ljudima koji rade i vode agenciju, te ukoliko vam nešto „smrdi“, onda, vrlo vjerojatno, i stvarno „smrdi“. Poslušajte svoj instinkt, ne srljajte kao muha bez glave, jer, na žalost, postoje agencije i Agencije. Tamo gdje vas tretiraju kao robu i gdje se loše osjećate, bježite! Agencija treba vas jednako kao i vi nju. Vlasnik agencije (ili neka druga odgovorna osoba) nije „sveta krava“ i uvijek trebate moći doći do njega za sve informacije koje vas zanimaju u vezi vašeg angažmana ili honorara.

 

CASTING je engleska riječ koja znači audiciju. Na audiciji se biraju glumci, statisti sa zadatkom, a rijetko statisti. Na temelju vašeg talenta prema glumi i opuštenosti pred kamerom ovisi ishod audicije. Audicije imaju svoje kriterije, kao što su dob, boja kože, kose, vanjski izgled, i sl. Na audicijama se redovno pojavljujte, jer ako niste prošli na 10 audicija ne znači da vas neće angažirati na 11.-toj. Obavezno pitajte o kakvom se projektu radi i što se očekuje od vas. Ukoliko se prohtjevi osobe koja vrši audiciju kose sa vašim etičkim, moralnim, vjerskim, političkim i/ili drugim uvjerenjima, slobodno odbijte sudjelovanje. Nitko (normalan) vam to neće zamjeriti.

 

STATIST je osoba koja se pojavljuje negdje u pozadini i koja nema teksta - to su najčešće ljudi koji popunjavanju prostor iza glavnih glumaca, kao npr. publika, prolaznici, gosti restorana ili kafića i sl. Statisti trebaju djelovati prema uputama režisera, tj. kretati se onako kako im režiser kaže, lijevo, desno, naprijed, nazad, ili samo stajati ili sjediti. Statisti uglavnom statiraju u svojoj odjeći, osim u posebnim projektima gdje trebaju biti odjeveni po željama naručitelja. Tada se za njih nabavljaju kostimi ili se odjenu u svoju odjeću a po uputi osobe koja ih angažira. Statiste se nikada ne snima u krupnom planu, a ako se to radi tada je naknada za angažman veća. Ono na što trebate obratiti pažnju jest dogovor angažmana prije snimanja. Trebate znati što se od vas očekuje i o kakvoj sceni ili kadru se radi. Često se od statista traži da rade stvari koje nisu u opisu rada statiste, već to spada u rad statista sa zadatkom. Adekvatno tome je i pripadajuća naknada. Naknade za statiste (znači prolaznike, publiku,goste i sl.) u Hrvatskoj iznosi u prosjeku od 50-500 kn, ovisno o projektu i trajanju snimanja. Također trebate znati radite li za domaću ili stranu produkciju, naime, tu su honorari vrlo različiti. Kod vanjskih projekata honorari su uvijek viši nego kod domaćih. Zbog čega je tako - ne znam, vjerovatno zbog opravdanja da je kod nas kriza... Pripazite i na posebne detaljčiće koji vam se možda neće odmah činiti jako bitnima, kao što su trajanje snimanja i topli obrok. Naime, za angažman duži od 6 sati naručitelj vam je dužan osigurati topli obrok i osvježavajuća pića. Nemojte se dovesti u situaciju da na snimanju potrošite više nego što ćete zaraditi (sendvič, kava, sok).

Također trebate inzistirati na potpisivanju ugovora prije snimanja, a u ugovoru treba biti točno naveden opis posla koji se od vas očekuje i naknada koju ćete primiti za to, kao i rok isplate. U Hrvatskoj je uobičajeni period čekanja uplate novca od 30-365 dana.

Obratite i pažnju na iznos u ugovoru, tj. da li je iskazan kao bruto ili neto iznos. Kod neto iznosa ćete najvjerojatnije sami morati uplatiti porez i prirez na dobiveni iznos. Kod bruto iznosa uplata poreza i prireza ide od strane uplatitelja. Na kraju poslovne godine svaki naručitelj s kojim ste potpisali ugovor mora vam izdati PK karticu, tj. poreznu potvrdu s kojom imate pravo na povrat poreza.

 

STATIST SA ZADATKOM je osoba koja ima neki određeni zadatak u određenom kadru. Znači, ukoliko ste angažirani kao statist, a od vas zahtjevaju da se npr. sudarite sa glavnim glumcem, to se smatra angažmanom statiste sa zadatkom. Situacije u kojima se statist sa zadatkom može naći su bezbrojne. Svaka radnja koju od vas traže a da nije samo obično, ranije opisano statiranje, smatra se statistom sa zadatkom. Često se u projektima pojavljuju zahtjevi koji nisu u rangu statiste sa zadatkom, već sporedne uloge. Opet obratite pažnju na ugovor i opis vašeg angažmana u ugovoru. Trebate točno znati što se od vas očekuje kako se ne biste osjećali iskorišteno za neadekvatnu naknadu. Također i za statiste sa zadatkom vrijedi sve ranije opisano pod pojmom statist.

 

NATURŠČIK – GLUMAC AMATER je osoba koja nije profesionalni glumac, tj. nije završila glumačku akademiju. Takve osobe se angažiraju na osnovi talenta, i prolaze rigorozne castinge. Obično se od njih zatjeva glumački angažman na razni scenarija kojeg moraju naučiti. Tu će vam uveliko pomoći neki glumački tečaj, ili osoba koja vas može korigirati i osloboditi treme. Honorari za naturščike su prilagođeni njihovom angažmanu i uvijek su veći od honorara statista sa zadatkom. Također, sve mora biti definirano ugovorom kako biste imali uvid u trajanje angažmana i naknade. Pročitati detalje u rubrici statist.

 

MODEL je osoba koja je angažirana po posebnom kriteriju za naručitelja. Modeli nisu samo mlade i zgodne osobe, već svaka osoba koja svojim angažmanom  prezentira nešto, najčešće određeni proizvod. Tako model može biti i gospođa od 70 godina koja se pojavljuje na jumbo plakatu i reklamira npr. vitamine ili nešto drugo. Angažman modela je najbolje plaćen.

Obratite pažnju na ugovor. Ukoliko snimate reklamu kao model, pogledajte da li se vaš angažman odnosi samo na snimanje video kamerom. Ako se u ugovoru spominje tiskovina, promocijski materijali ili novine, jumbo plakati ili slično, zahtijevajte veću naknadu. Ako se ugovorom spominje samo snimanje, raspitajte se da li je to samo to, često se desi da ljudi osvanu negdje a da pojma nemaju o tome.

 

POSEBNI PROHTJEVI su zadaci koji se pred vas postavljaju za određene projekte. Dobro razmislite da li ćete prihvatiti baš sve što vam se ponudi. Razmislite koliko vrijedi vaše dostojanstvo i da li je neki angažman vrijedan naknade koja vam se nudi. Na žalost, u današnje vrijeme, mnogi su u stanju prihvatiti sve samo da zarade koju kunu. Tražite napismeno uvjete za posebne zahtjeve, kao što su npr. skidanje do gola, polugola, zalijevanje umjetnom krvlju (mrlje na vašoj odjeći ce ostati vječno ili ćete masno platiti kemijsko čišćenje), i sl.

Posebni prohtjevi se i posebno plaćaju, pa procjenite da li je naknada koju ćete primiti za svoj angažman adekvatna. Ukoliko smatrate da vam je ponuđeno premalo novaca, slobodno odbijte. Zapamtite, ne morate činiti ništa što vam se čini neprimjereno za novac koji ćete zaraditi.

 

DJECA su posebna kategorija u ovom poslu.Angažman djece uvijek povlači pitanja. Da li je i kada dijete spremno za angažman?

Roditelji, ne dozvolite da vaše želje utječu na život vašeg djeteta. Prvo budite sigurni da je vaše dijete emocionalno zrelo za takav posao. Uvjeti audicija, često i samih snimanja su, vrlo često, neadekvatni za dijete. Stres kojem je dijete izloženo dok je oko njega hrpa nepoznatih ljudi i očekivanja da učini nešto što možda ne želi, nema cijene.

Imamo roditelje u agenciji koji su spremni na besplatan angažman djeteta samo da dijete pokaže svoj talent ili da ne bude „nesretno“. Vrlo pogrešno!!! Većina ljudi će ovakve roditelje iskoristiti i „pružiti im priliku“ a zapravo će na vama i vašem djetetu zaraditi brdo novaca. Svaki projekt na kojem vaše dijete sudjeluje se plaća!

Snježana Momčinović

Statisti, glumci, modeli d.o.o.